מאמרים

פעילות גופנית היא הסוכר החדש של חולי הסכרת

פורסם ע"י פורטל מידג'ובס בתאריך 2020-05-05

מהן יתרונות הפעילות הגופנית עבור חולי הסוכרת?

הפחתת רמת סוכר, זרימת דם תקינה, התנגדות הגוף לאינסולין, איזון הכולסטרול בגוף לצד איזון לחץ הדם. שיפור מצב הרוח לצד כמובן חיזוק הכוח. אלה הם רק חלק מהיתרונות שיש לפעילות הגופנית על חולי הסוכרת. חשוב לציין כי פעילות גופנית חשובה לכל אדם – חולה כבריא, מגדילה את הסיכוי לחיים בריאים יותר ומפחיתה את הסיכוי לחשיפה למחלות רקע נוספות, בהווה ובעתיד.

 

מדוע חשוב לחולי סוכרת לבצע פעילות גופנית מפני חולים אחרים?

אצל חולי הסוכרת ידועה כי זרימת הדם לוקה וגורמת להופעת מחלות רקע נוספות כגון: לחץ גם גבוה והשמנת יתר, לצד פגיעה קשה יותר בכלי הדם והלב. לכן ממליצים הרופאים המומחים לחולי הסוכרת לקיים פעילות גופנית, גם לזמן מוגבל מדי יום – על מנת שיוכלו להקל על חיי היום יום שלהם. חשוב לזכור – אין לבצע פעילות גופנית, פשוטה כמאומצת, ללא אישור והתייעצות עם הרופא המטפל. כמו כן, מומלץ לפני כל פעילות ספורטיבית להצטייד במזון ממותק במעט במקרים בהן מורגשת ירידת סוכר ולהצטייד במכשיר מזהה לכל מקרה שעלול לקרות במהלך האימון.

 

פעילות גופנית לחולי סוכרת

 

ההכנות לקראת האימון

בכל זמן בו מבצעים פעילות גופנית – לפני, במהלך וגם לאחרי, חשוב מאוד לעקוב אחר רמת הסוכר בדם כדי להימנע מירידה דרסטית בסוכר, במיוחד עבור חולים שלא השתמשו באינסולין מספר ממושך של שעות. במקרים בהם מורגשת ירידה בתחושות הכלליות, יש לעצור מיד את האימון ולחדשו רק לאחר שהבדיקה מאמתת שרמת הסוכר בדם תקינה. בכל מצב בו חלה פגיעה בחולה – יש לדווח על כך לרופא המייעץ, כדי להמשיך במעקב ולקבל טיפול בהתאם למצב. חשוב לבחור בפעילות ספורטיבית נכונה לכושר ולרמת המחלה שבא נמצא המטופל. לחולים קשים מומלץ לבחור בפעילות ספורטיבית פחות אינטנסיבית כגון הליכות או נסיעה על אופניים, ואילו חולים שנמצאים במצב קל יותר, יכולים להתאמן במכון הכושר, אך רצוי שזה יעשה במסגרת תומכת של חבר או בן משפחה. באם הסכרת מלווה בפגיעה במערכת העצבים, חשוב להימנע מריצה על משטחים קשים ולשמור כמה שיותר על כף הרגל.

קבעו לעצמכם תכנית אימונים קבועה – לפחות 3 פעמים ביום. הליכה, ריצה, אימון בחדר כושר ועוד. כל פעילות ספורטיבית חשובה לשיפור אורח חיי האדם. אך יחד עם זאת הימנעו מפעילות מאומצת מדי, שכן אינכם נמצאים באורח חיים תקין כמו של אזרח בריא. הסבירות לכך שתרגישו לא טוב גבוהה יותר מאדם בריא – לכן חשוב להקפיד על כללי בטיחות, לעדכן את הרופא לקראת כל יציאה לאימון ולהתאמן בצורה נכונה – כמה שרק ניתן: לערוך חימום לפני ואחרי האימון, לשתות המון מים, ולהימצא בקרבת אזור המגורים במקרה שבו קיים חשש לבריאות החולה. את האימון עצמו יש להתחיל באופן מדורג: לצד החימום, כדאי להעלות קצב באופן הדרגתי במיוחד בריצות או בהליכות. יש להקפיד על אימון גופני בשעות ובימים קבועים – לא להתאמן כשחם או קר מדי, ויש לרשום את זמני הפעילות לצורך מעקב.

 

לסיכום

פעילות גופנית היא התרופה הטובה ביותר עבור האדם. זה נכון שהיא דורשת מאמץ, אך מספיקה אפילו שעה אחת ביום כדי לחיות את החיים באופן בריא יותר. לכן חשוב מאוד לחולים לעשות פעילות גופנית – במיוחד לחולי סוכרת, להם הפגיעה בזרימת הדם בולטת יותר מחולים אחרים. חשוב להקפיד על תזונה נכונה, לצד אימונים בהתאם ליכולת הגופנית. חשוב לקבל את אישורו של הרופא הממליץ ולהפסיק ברגע שמרגישים אפילו טיפה לא טוב. חשוב לזכור – ספורט בריא לנפש, והוא עשוי להשכיח מכם את המחלה בזמן פעילות ספורטיבית, גם אם זה רק לרגע אחד.
 

המאמר היה ענייני? עוסקים ברפואה ומתעניינים בסוכרת? חולים ומבקשים לקבל מידע על פעילות ספורטיבית? Medjobs, אתר המשרות הרפואיות של ישראל – כאן בשבילכם. היכנסו עכשיו לקריאת מאמרים נוספים בתחום הרפואה או חפשו אחר העובד או המשרה הבאה שלכם.


מה תרצו
לעשות?